کد مطلب:330738 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:412

آداب آشامیدن آب


1. سزاوار است كه انسان در هنگام آشامیدن آب ، امام حسین علیه السلام و اهل بیت او را یاد و قاتلان آن حضرت را لعنت كند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است : هر كس این كار را انجام دهد، خداوند صدهزار حسنه برای او بنویسد و صدهزار گناه را از او پاك كند و صدهزار درجه برای او مقرر كند و چنان باشد كه صد هزار بنده آزاد كرده باشد و حق تعالی در قیامت او را خوشحال و با اطمینان خاطر محشور گرداند.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهی می شود كه انسان آب می نوشد و خداوند او را به وسیله همان آب خوردن به بهشت می برد؛ به این كه آب بخورد و در حالی كه هنوز سیر نشده و تشنه می باشد آب را از لب بردارد و حمد خدا بگوید. سپس آب را بیاشامد و در صورتی كه هنوز سیر نشده از لب باز گیرد و دوباره حمد خدا بگوید و باز آب را بخورد. پس ، حق تعالی به سبب این كار بهشت را بر او واجب می كند.

3. مستحب است كه پیش از نوشیدن آب بسم اللّه بگوید و دمی بخورد و الحمدلله بگوید. پس ، باز بسم اللّه بگوید و بخورد و بعد از خوردن الحمدلله بگوید. در روایت است كه هر كس این عمل را انجام دهد، مادامی كه آب در شكم اوست ، تسبیح خدا می گوید و ثوابش برای او می باشد.

4. سزاوار است كه اگر انسان خواست در شب آب بیاشامد، سه مرتبه بگوید: علیك السلام من ماء زمزم و ماء الفرات .

5. سزاوار است كه بسیار آب نخورد.

6. سزاوار است كه آب را به سه نفس بخورد.

7. مستحب است كه در شب نشسته و در روز ایستاده آب بیاشامد.

8. سزاوار است كه با دهان به آب ندمد (فوت نكند).

9. سزاوار است كه آب را با دست راست بیاشامد.

10. خوب است كه آب را بمكد و كم كم بخورد و دهان را پر از آب نكند.(735)



735- حلية المتقين ، ص 65-63.